Буферни паркинги по трасето на третия метродиаметър
В големите градове по света отдавна функционира успешно системата от буферни паркинги Park&Ride (“Паркирай и се вози”). Хората оставят автомобилите си в паркингите и се придвижат до желаната дестинация, използвайки добре развитата система на обществения транспорт. Това допринася за разтоварване на трафика в гъсто населените градски центрове, осигуряване на повече възможности за активно придвижване, повече публични пространства, по-чист въздух и като резултат по-качествена градска среда.
Местоположението е най-важният фактор, който оказва влияние върху броя на хората, използващи буферни паркинги. Изборът на локация е свързан с редица предварителни изследвания. Такъв е анализът, разработен в сътрудничество между Софияплан, Направление “Архитектура и градоустройство” и екип на “Транспро” ООД под ръководството на инж. Александър Витанов. Целта на изследването е да определи местоположението, броят и оптималният размер на буферните паркинги по трасето на третия метродиаметър.
В рамките на изследването е направен обзор на добрите практики от чуждия опит при планирането на буферни паркинги. Избран е метод на работа, включващ многофакторен експертен анализ и софтуерно моделиране за оценка и подбор на терени. Следвано е разбирането, че те не бива да се намират в центъра на града или в райони с висока плътност на застрояване и недостатъчна пропускателна способност на уличната мрежа, за да не създават допълнителен конфликт. В рамките на анализа са изработени схеми, показващи зоните откъдето тръгват колите, които биха ползвали паркинга, както и основните дестинации, към които биха се отправили хората, оставящи автомобилите си в подземния гараж.
Първоначално са проучени общо 22 общински терена около метростанциите, които са с потенциал за изграждане на буферни паркинги. Следващата стъпка, която е направена, е индивидуално градоустройствено изследване на терените, при което са отчетени пространствените им възможности. Последният етап включва избор на 7 терена, които са оценени по различни показатели:
- отреждане по ОУП и ПУП
- капацитет и потенциал - брой паркоместа
- разстояние до входовете на съответната метростанция;
- удобство, видимост и лесна ориентация за водачите на автомобили;
- наличие на други спирки на градския транспорт в близост;
- потенциални конфликти с жилищни сгради, детски градини и училища;
- наличие на други атрактивни обекти за масово посещение.
Седемте терена с най-голям потенциал за изграждане на буферни паркинга според анализа са:
- Автостанция Изток - 300 автомобила
- Владимир Вазов - Станислав Доспевски - 100 автомобила
- Владимир Вазов - Васил Кънчев - 72 автомобила
- Красно село - 220 автомобила
- Бул. Монтевидео - 150 автомобила
- Овча купел 2 - 150 автомобила
- Горна баня/СОП - бул. “Президент Линкълн” - 250 автомобила
Използваният метод за определяне местоположението и размера на буферните паркинги може да послужи и в следващите етапи на развитие на мрежата на масовия градски транспорт в Столична община.