Западна тангента
Изследване на Софияплан проучва възможността за реализиране на пътна връзка между ж.к. “Овча купел” (бул. “Монтевидео”) и ж.к. “Люлин” (бул. “Д-р Петър Дертлиев”), определена от действащия Общ устройствен план (ОУП) на Столична община. Целта е т. нар. бул. "Западна тангента" да осигури автомобилна, трамвайна, велосипедна и пешеходна връзка между недобре свързани помежду си периферни вътрешноградски части на София, като допълни ринговата структура на първостепенната улична мрежа и допринесе за по-равномерно разпределение на трафика по нея.
В рамките на проучването се разглежда възможността за реализиране на трамвайно трасе между кварталите "Овча купел" и "Люлин". В първия етап на задачата екипът изследва вариантите за изграждане на релсов път между бул. „Овча купел“ (кръстовището с ул. „Любляна“) и ул. „Суходолска“ (кръстовището с "Президент Линкълн"). Предстои втория етап на изследването, който ще анализира продължението на трамвайното трасе от ул. „Суходолска“ до Южната тангента на Люлин и свързването му със съществуващата релсова инфраструктура по бул. „Панчо Владигеров“.
Проектът променя първоначално предвиденото в Общия устройствен план трасе на Западната тангента, като пренасочва транзитния автомобилен трафик извън центъра на кв. “Овча купел”. За тази цел трасето на новия градски ринг се движи по бул. “Овча купел“, продължава по бул. “Президент Линкълн“ до кръстовището с бул. “Монтевидео“ и от там на север до ул. “Суходолска“. По този начин се запазва жилищно-административния характер на територията около бул. “Монтевидео“ и ул. “Лечебен извор“, като се дава възможност да бъде оформена зона с успокоено движение в рамките на квартала.
Проектът предлага трасето на трамвая да остане по първоначално заложеното в ОУП направление на Западната тангента. Релсовият път започва от ул. “Лечебен извор“, преминава през бъдещия бул. “Горна баня“ и продължава по бул. “Монтевидео“ на север до ул. “Суходолска“, с далекоперспектива за свързване с трамвая по бул. “Панчо Владигеров“.
Предвижда се трасето да бъде двупътно с централно разположен трамваен път с габарит 7.80 метра, което позволява позволява преминаване на релсов състав със стандартно междурелсие (т.нар. “широк” трамвай). То ще осигурява връзка с третия метродиаметър, както и със съществуващата трамвайна линия 11, свързваща кв. „Княжево“ и кв. „Илиянци“.
Стремежът е проектът да бъде изпълнен с минимално въздействие върху околната среда, тъй като артерията “разсича” западния зелен клин на София. Търси се и минимизиране на въздействието върху влажната зона на река Стубел.
Изследването се реализира от Направление "Архитектура и градоустройство" и Софияплан в сътрудничество с Инициативен комитет Овча купел в периода от края на 2018 година досега.