Софияплан проведе две велопроучвания

30.09.2021, гр. София – Софияплан проведе две велопреброявания, които целят да проследят тенденциите в разпределението и интензивността на активно придвижващите се с велосипед в града. Проучванията бяха проведени през септември 2020 и юни 2021 и обхванаха преминаващите велосипедисти и леки електрически превозни средства в избрани участъци от града, където е налична инфраструктура за преминаване с велосипеди.


В резултат беше събрана информация за активно придвижващите се по определени маршрути в града, кога и къде се движат, както и допълнителна информация за пол, приблизителна възраст и физически ограничения за велосипедистите. Изследвана беше и информацията дали употребяват предпазни средства, карат ли на улицата или по тротоара и др. фактори, значими за веломобилността в града. Допълнително бе направена съпоставка между заложените цели за стимулиране на активното придвижване, степента на тяхната реализация и ефекта от това върху микро-мобилността.


Основните изводи от двете проучвания показват, че в южните части на града и центъра има значително по-голям обем велосипедно движение. Забелязва се директна зависимост между наличието на дълги и безопасни трасета и броя преминали велосипедисти, като най-силна е натовареността по коридорите бул. Цар Борис III между бул. Ал. Пушкин и площад Македония; бул. България между бул. Гоце Делчев и НДК; Южен парк – бул. Витоша до бул. Скобелев и Борисова градина – бул. Граф Игнатиев до бул. Васил Левски. Зоните с най-интензивен трафик, съответно на най-натоварените коридори, са южните части на центъра и близките южни жилищни квартали.


Електрическите превозни средства се ползват значително по-активно в делничните дни, което сочи, че хората по-често ги използват за работни пътувания, отколкото за занимание в свободното време през уикенда. По-голям е делът на пътувания с тях на местата с по-добра велосипедна инфраструктура, което означава, че наличието на добра инфраструктура привлича и хора, за които конвенционалният велосипед не е привлекателна алтернатива. На това наблюдение стъпва заключението в анализа, че създаването на удобна, безопасна и привлекателна велосипедна инфраструктура би имала синергичен ефект с навлизането на все повече технологични алтернативи на велосипеда, които пасват на вкуса на значително по-широк кръг от хора.


Повече за проучването и резултатите му можете да прочетете тук.

Столична община

ОП “Софияплан”
гр. София, Зона Б5, бл. 11, вх. Б, ет. 17
+359 2 920 68 62
info@sofiaplan.bg

Запишете се за нашия бюлетин

Политика за защита на личните данни
Права за ползване на материали
Станете партньор
Отчети за дейността
Правлник за дейността



Изработка на уебсайт от WeboHub